تجربه کاربری (UX) چیست ؟

تجربه کاربری (UX) چیست ؟
مهران پایریز

مهران پایریز

20 بهمن 1399

13 پسند
زمان مطالعه 6 دقیقه

شاید تا کنون در زندگی خود اتفاقات متفاوتی را تجربه ، و در مورد هر کدامشان تعاریف جداگانه ای داشته باشید .  تجربه کاربری (UX) دقیقا به همین موضوع اشاره می کند  ، تجربه ای متفاوت . نوشتن UX روشی است که بیشتر طراحان از آن بهره می برند و از کلماتی استفاده می کنند که کاربران  تعامل بهتری  با نرم افزار و یا هر صفحه دیگری که می بینند داشته باشند. معمولا  تجربه کاربری (UX) یک طراحی استاندارد به حساب می آید که مکالمه ای را بین یک محصول و کاربر ایجاد می کند.

 

UX

 

همچنین این موضوع را می توان بایک مثال مورد بررسی قرار داد ، مثلا تجربه کاربری (UX) فقط نوشتن نیست  ، و در کنار متن های موثر ، نتیجه کار هم بسیار مهم است . بسیاری از مواردی که در نوشتن UX خیلی اهمیت دارد  این است که : وضوح و شفافیت در محتوا ، ثبات ، دقت ، آگاهی داشتن از محتوای خود   و توجه دقیق به متن از جمله مواردی هستند که می توان به آن اشاره کرد.

تجربه کاربری (UX)  در واقع به عمل و نقشی گفته می شود که عمدتا برای مخاطب مفید باشد و به راحتی از صفحه مورد نظر استفاده کند . همچنین این مورد در شرکت های نرم افزاری و گاهی در آژانس های دیجیتال ، گاهی اوقات با نام استراتژی محتوا یاد می شود . اگرچه استراتژی محتوا یک زمینه کاملاً گسترده است اما می تواند شامل مواردی مانند : معماری اطلاعات و نوشتن بازاریابی هم باشد.

فهرست مطالب

نوشتن UX چه تفاوتی با انواع دیگر نوشتن دارد؟

نوشتن UX به دلیل زمینه های تخصصی (نرم افزار) و محیطی که در آن تولید می شود (شرکت های فناوری) جایگاه بسیار مهم و هدفمندی دارد. در نوشتن UX  موارد بسیاری وجود دارند که با توجه به درک بیشتر کاربران چنین متن های موثری تولید می شود . در مجموع ، نوشتن UX محدودیت های منحصر به فردی دارد که تشخیص آن به عهده طراحان UX است .

همچنین باید این را هم در نظر گرفت ؛ متن هایی که در قالب UX انتخاب می شوند باید از لحاظ محتوا ، معانی زیادی را به طور همزمان بیان کنند. البته چنین محتوایی باید در درجه اول  به کاربران و مشاغل کمک کند و خوانندگان را به اهداف خود برساند. این هماهنگی با طراحی تعاملی و بصری شکل می گیرد و در پایان تجربه مطلوبی را به کاربران منتقل می کند.

نوشتن و طراحی (UX) باید طوری به نظر برسد که کاربران به راحتی با برنامه و یا صفحه مورد نظر ارتباط برقرار کنند . نوشتن UX فقط یک متن خواندنی نیست ، بلکه محتوایی است که به خواننده این اجازه را می دهد  تا به راحتی اهدف تولید کنندگان را درک کند و به یک تجربه عالی دست پیدا کند .

محتوای UX چگونه کار می کند؟

با توجه به موارد فوق تجربه کاربری (UX) ابزاری است که باعث می شود تا کاربر درک بهتری از محیطی که به آن ورود کرده است داشته باشد.البته این یک تعامل کاملاً  دو طرفه است و  هر کدام از طرفین به یک تجربه مشترک خواهند رسید . طراح از نگاه خود فضایی را به وجود می آورد که خواننده تجربه خوبی را از آن رویداد داشته باشد و به راحتی هر یک از طرفین به یکدیگر وصل می شود  .

اما در هر سرویسی لحن های نوشتاری متفاوتی وجود دارند و گاهی وقت ها این لحن ها بسیار ساده و خودمانی منتشر می شوند و در بعضی از اوقات بسیار خشک و سنگین به نظر می رسند. در هر صورت تجربه کاربری (UX) بسیار مهم است . همان طور که طراحی رابط کاربری( UI ) بسیار تاثیر گذار است تجربه کاربری (UX) نیز موثر خواهد بود .

البته هر دو طراحی  UI و UX جزو یک کار مشترک به حساب می آیند ولی از لحاظ تکنیکی دو اتفاق کامل مجزا هستند . با این احوال محتوای UX همیشه تاثیر گذار بوده است و با فکر و ایده ای که پشت چنین طراحی هایی وجود داشته است به کاربران تجربه خوبی را منتقل می کند

چه کسی نویسندگان UX را استخدام می کند؟

در عصر تکنولوزی و با ظهور شرکت های بزرگ خدمات دیجیتال و موسسات فناوری اطلاعات بسترهای مهمی در عرصه طراحی و محتوای استاندارد به وجود آمده است  مثلا شرکت های بزرگی  چون : Dropbox ، Facebook ، Airbnb ، Pinterest ، Google ، Spotify ، 18F و بسیاری از شرکت های فناوری کوچک و متوسط ​​دارای تیم های نوشتن ، استراتژی محتوا یا طراحی محتوای UX هستند. سانفرانسیسکو تنها مکان برای انجام این کار نیست ، اما مطمئناً کار نوشتن UX در آنجا تمرکز زیادی دارد. این در حالی است که تاکنون شرکت های بزرگی دست به چنین طراحی های هوشمندانه ای زده اند و همواره تجربه کاربری (UX) را به عنوان پل ارتباطی در نظر می گیرند.

نویسنده UX  به چه چیزی نیاز دارد؟

نوشتن UX کار بسیار متفاوتی است ، در نگاه اول شاید برای خوانندگان قابل لمس نباشد و از ارزش محتوایی که روی صفحه نقش بسته است چیزی نداند  ولی از لحاظ مفهومی چنین محتوایی همیشه سودمند خواهند بود و حتی برای تولیدشان به مواردی چون :   فضایی صمیمی ، شخصیت صبور ، مهربان ، اطلاعات مفید و بیان موثر نیازمند خواهند بود . همچنین شاید وقت زیادی را صرف نوشتن و حل نظرات در یک ویرایشگر سند مانند Google Docs ، Dropbox Paper یا Quip خواهید داشت.

منبع مقاله


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رابط کاربری

رابط کاربری (UI) به سبک دور کاری

بر اساس آمار های منتشر شده از رابط کاربری (UI) پیش بینی می شود که تا سال 2028 ، 73٪ از تیم های طراحی حرفه ای کار خود را به صورت دور کاری انجام ...


مهران پایریز

مهران پایریز

12 اسفند 1399

9 دقیقه
تجربه کاربری , رابط کاربری

اهمیت کیفیت و کمیت در UX چیست؟

معمولا محصولات UX کاربر محور یک ایده کاملا جذاب برای صنایع مختلف است . مثلا بیشتر فناوری های جهان و یا سایر کسب و کارهای کوچک از این امکانات بهره مند می شوند . ...


مهران پایریز

مهران پایریز

10 اسفند 1399

8 دقیقه
تجربه کاربری

8 نکته مهم در طراحی UX

تجربه کاربر ی (UX) یکی از بخش های مهم  طراحی است که توسط آن محصولاتی چون :وب سایت ها و نرم افزارها ، طراحی می شوند. اگر چه این محصول می تواند یک وب ...


8 نکته مهم در طراحی UX

مهران پایریز

27 بهمن 1399

8 دقیقه